Wednesday, January 18, 2012

Sahabat

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah yang Maha Agung dan Maha Esa, semua yang berlaku pasti ada hikmahnya..kebelakangan ni, ana mendapat begitu banyak input dan khabar drpd sahabat-sahabat lama dan yang selama-lamanya..Some from PLKN n some from UiTM..wahh..sounds like rhythm!! hehe..Ada yang sudah mendapat kerja, ada yang praktikal, ada yang sudah grad (syoknyerrr!!) , ada yang sudah bertemu cinta (ana bile lagi..hehe) dan mcm2 lagi lar. Apa yang ana faham, setiap orang dugaannya berbeza, mengikut tahap kemampuan masing-masing..Hampir setiap hari kita berdoa..,”Wahai Tuhanku, jgn pikulkan daku dgn bebanan yang berat sepertimana yang telah Engkau berikan kepada umat yang terdahulu.dan jgn pula pikulkan daku dgn bebanan yang tidak diri ini terdaya memikulnya..Aminn..”
Kadang-kadang,pernah juga hati ini merintih..kenapa tiba-tiba terasa sunyi,kosong,pedih..Mungkinkah kerana kurangnya cinta insan..? Atau mungkinkah jarak kita dengan Illahi semakin jauh sehingga begitu mudah syaitan menghasut dengan cinta dunia? Ana tertanya-tanya sendiri. Jika dibandingkan dengan Siti Khadijah, ana ini siapa?? Jika dibandingkan dengan Siti Fatimah, ana ini siapa?? Jika dibandingkan dengan Aisyah, ana ini siapa?? Jika dibandingkan dengan idola ana,Rabiatul Adawiyah,ana ini siapa?? Pening,sayu,resah, melanda diri..sibuk mencari cinta duniawi sehingga terlupa ada akhirat yang menanti. Kini, Alhamdulillah, ana sedang berusaha..berusaha mencari cinta abadi dan sejati.Yuupp,bkn senang, tapi tanggungjawab seorang Muslim untuk mencintai DIA yang paling berhak untuk dicintai.
Ceehhh…membebel panjang lak dye.haha…Sebenarnya,ana sangat terkesan dengan kata-kata seorang kawan semasa di PLKN dahulu.”Kadang-kadang,aku Nampak ko mcm Ustazah,tp kadang-kadang x pulak.” Faham x maksudnya?? Seolah-olah ana sedang berpura-pura di hadapan orang. Sebahagian diri ana kearah akhlak yang baik, setengahnya lagi ntah la nk ckp..hanyutttt…..mungkin akan ada yang ckap,”beb,xyah dgar ckp org..ko ngn idup ko jer..” jauh di sudut hatiku..Ya,memang kadang-kadang kalau ikutkan semua orang, semua benda kita x boleh buat.Tapi kalau dari segi akhlak apa bagai ni, kena ikut Rasulullah..bkn ikut sukaaa hati je, sebab salah satu tujuan hidup adalah DAKWAH. Sampai sekarang, ana masih rasa terkesima, terkilan..kenapa semasa di PLKN dahulu, ana tak berusaha bersungguh-sungguh untuk menarik non-muslim kepada Islam..kenapa sekarang baru tersedar?? Kalaulah di Mahkamah Agung Akhirat nanti mereka mendakwa ana tak menyampaikan dakwah, x ke naye ana nak menjawabnyer..maunye terasa bahang api neraka..Nau’zubillahiminzaalik! jadi,kawan-kawan ana yang non-muslim yang sgt baik hati, maafkan ana kerana selama ini tak mendorong kalian kepada Islam..And the most important thing, jgn dakwa ana di Mahkamah tu nanti. Selamilah Islam, dan anda akan rasai 2 nikmat terbesar bagi seluruh umat manusia..iaitu nikmat IMAN dan ISLAM.insyaAllah.


Nak cerita pasal hari ni sebenarnya..tapi tunggulah next entri..hehe..
Salam Sayang buat saudari2ku…dan Salam Perjuangan buat para Mujahid sekalian..

No comments:

Post a Comment